utorak, 4. kolovoza 2015.

Helen O' Grady Akademija od oktobra u Sarajevu.


1992 Godina je, juni i ja sam s nekoliko dječaka i djevojčica, zarobljena u opkoljenom Sarajevu u podrumu naše zgrade. Da bi prekratili vrijeme, napravili smo predstavu na koju smo pozvali komšije iz našeg i susjednog ulaza. U haustoru, između memljivog podruma koji je naš novi dom i prvog sprata razapeli smo štrik, zakačili deku ambasadorku i igrali predstavu. Da je ova priča mnogo više od melodramatičnog sjećanja na djetinstvo u ratu svjedoči u nekoj arhivi zaboravljena VHS kaseta sa snimkom jedne od epizoda Dječije Televizije( DTF) i nje se  se vjerovatno sjeća naš dobri Troka koji  je naš ansambl prozvao PUH ili „Pozorište u Haustoru“. Osim što sam igrala u predstavi, ja sam bila mentor, učitelj i reditelj a ta uloga me „zakačila“ jer sam u tom haustoru, u toj maloj trupi, bila jednostavno najstarija. Teatar i gluma su tako postali način da preživim ratne godine. Tako sam počela da im pripadam i nikada nisam prestala.

Kada sam 2001 godine diplomirala na odsjeku  za Glumu na Akademiji scenskih umjetnosti, kao i svaka mlada glumica gladna uloga i angažmana ali i pokojeg dinara, prihvatila sam poziv tadašnje direktorice Sos Kinderdor International društvenog centra  Hermann Gmeiner da režiram ni manje ni više, priredbu povodom otvaranja drugog sprata njihove zgrade. Došla sam da zaradim neku sitnu lovu za ljetovanje, s namjerom da idem prema teatrima gdje su me, tako sam vjerovala, čekale sve te silne željene i očekivane uloge, ali život mi je namjenio jednu od njih, kojoj se nisam nadala, ali mi je danas jasno koliko je važna- ulogu učiteljice. Ostala sam u tom centru osam godina, izvela nekoliko generacija osnovaca i srednjoškolaca i s ponosom mogu reći da su neki od njih najbolji mladi glumci u regionu. Uradili smo brojne predstave ali se više od samih predstava sjećam kako smo odrastali zajedno, kako smo se suočavali sa svim onim što je mulj jednog društva izgubljenog u tranziciji i kako su te probe i te predstave stvarale magloviti bedem od snova oko dječaka i djevojčica koji su u međuvremenu postajali ljudi. Pa tako ni dileri iz obližnje kafane, ni šaneri koji su jednog od mladih glumaca isprebijali sedam dana prije premijere predstave San ljetne noći“, ni kokuzluk, ni stroga  formalna administracija nevaladinog sektora, ni mame i tate koji su svoju djecu vidjeli kao ekonomiste, ljekare i pravnike, nisu mogli ništa tim snovima.

 Od 2004 godine kao saradnik, potom kao asistent, viši asistent a danas docent, radim na Akademiji scenskih umjetnosti u Sarajevu i smatram da je to, osim moje dvije kćeri, najveća privilegija mog života. Ne prođe niti jedan dan da nešto novo ne naučim od svojih saradnika, nekadašnjih profesora, kolega ali i studenata. Jednom me je jedna majka kojoj se kćerka željela upisati na Akademiju pitala : „Ok da li biste vi svoje dijete pustili da upiše Glumu?- To je tako nesigurno zanimanje“ –„Nesigurno? Ja kad bih tražila sigurno utočište za svoje dijete to bi bila Gluma“-. „Da ali od čega će živjeti“?-. „To je užasno važno pitanje ali mislim da je mnogo važnije od toga, kako će živjeti. Hoće li biti sretna.“

Gluma je moćna učiteljica života. Gluma pomjera granice onoga što znamo  o sebi. Gluma nam otvara mogućnost da učimo o svijetu  u mikrokosmosu scenskog prostora. U rukama glumca stolica može postati šešir. Gluma nas uči esencijalnom životnom djelanju....Gluma je dobra samo ako nije gluma. Ako je istina.  A gdje u ovom fejkiranom retuširanom svijetu još postoji istina?
 
 
 

Kada sam prije godinu dana sasvim slučajno našla  na internetu Helen O’Grady Akademiju i tekst  njenog nacionalnog direktora koji počinje s rečenicom „Svako dijete ima potencijal genija- taj specijani segment koji čini osobu unikatnom,“bila sam istinski potresena spoznajom koliko to često kao majka i sama zaboravim. Naime, kao i svaki roditelj želim da moje dijete nauči francuski i engleski jezik, da se bavi sportom, da savlada vještine koje će mu u životu, danas, sutra, valjati na nekom od životnih tržišta na kojem se nađe, a zapravo zaboravljam da je istinski potencijal u razvoju tih malih osobnosti, u tim skicama koje će sutra biti portret karaktera. Jedinstvenog u milijardama drugih portreta.

Odluka da otvorim Helen O ' Grady Akademiju u Sarajevu, međutim, nije bila  samo moja. Moja je bila ideja ali istinski motor te ideje je postala Šejla, moja drugarica, partnerica i kolegica koju sam, upoznala baš nakon jedne dječije predstave (Upoznala nas je zajednička prijateljica predivna glumica Maja) . Šejla je nakon više od decenije života u Americi odlučila da rizikuje i vrati se u Sarajevo, u BIH. Kažem da rizikuje jer je u Americi ostavila briljantnu karijeru menadžerice prestižne kompanije Sisley's  i vratila se puna optimizma i nade svojoj kući. Njena pragmatičnost, snalažljivost, odlučnost i isti taj optimizam najčvršći su temelji priče u koju smo se spontano upustile.

Nakon  boravka u UK i intenzivnog treninga Helen O' Grady Akademije sigurna sam da smo donijele pravu ali i vrlo važnu odluku za BIH. Naime, ova škola postoji trideset godina i radi po  istom curriculumu s 50.000 polaznika svake sedmice u 1700 studija u cijelom svijetu. Postoje generacije i generacije koje su odrasle u ovoj školi. Neki od polaznika nikada nisu postali glumci niti je teatar bio njihova sudbina ali su kroz Helen O 'Grady školu stekli nužno samopouzdanje, socijalne i komunikacijske vještine, povjerenje u osobni potencijal i što je najvažnije od svega, prihvatili  i zavoljeli sebe kao jedinstvenu i suverenu individuu.. Drugi su opet postali glumci, reditelji, scenaristi, kamermani ... No cilj Helen O' Grady programa nikada nije bio  stvarati zvijezde u industrijskom smislu te riječi, već  učiniti da dijete povjeruje da je ono noseća, glavna uloga vlastitog života, njegov scenarost i reditelj. No, iako im to nije primarni cilj, djeca i mladi i ljudi Helen O' Grady škole na kompetitivnim audicijama u Londonu često dobivaju glavne uloge a sama škola je neprikosnoveni lider u oblasti dramske edukacije uprkos činjenici da je u Engleskoj predmet Drama neizostavan dio nacionalnog curriculuma u školama. Tačnije važniji je predmet od matematike.

Prošle zime sleđenim, maglovitim bosanskim putevima putovala sam u naselja, gradove i sela koja su najviše pogođena  polavama. U Dnevnim centrima  upoznala sam djecu koja su spontano i neposredno prihvatala zadatke Glumačko terapeutske radionice. Djeca u Šekovićima, Begovom Hanu, Nemili jednako su kreativna i posebna kao djeca koju sam vidjela u Engleskoj u vrlo otmenim školama. Imaju onaj isti kosmos u očima. Istu zaigranost, radost igre, spontanost i oduševljenje. Naš san je da jednog dana imamo s Helen O' Grady Akademiju u cijeloj BIH, da obučimo i angažujemo  nove učitelje i tako otvorimo  nova radna mjesta. Od oktobra počinjemo u Sarajevu. Ono što u ovom trenutku sasvim sigurno mogu obećati je da da ćemo dati sve od sebe i više od toga našim malim polaznicima. Jer  će nas počastiti prilikom da budemo njihove učiteljice.

 

Nema komentara:

Objavi komentar